Z ostatniej chwili

Kategorie

A więc witaminy

Jeszcze nie tak dawno w sprawach witaminowych panował zamęt. Obliczano ich liczbę do stu i więcej, a prawie każdy nowy miesiąc przynosił nową witaminę. Dziś już uczeni uporządkowali te sprawy. Przy okazji ujawniono, że niektóre witaminy różniły się tylko nazwą, a inne po bliższym poznaniu zdradzały, że nie są witaminami.

Wśród najważniejszych pozostały witaminy A, D, E i K, które są rozpuszczalne w tłuszczach, oraz witamina C i duży kompleks witamin B, rozpuszczalnych w wodzie.

Continue reading

A jednak ostrożnie…

Gdy brak jest danych dotyczących ludzi, trzeba sięgnąć do danych dotyczących innych ssaków. A więc ku przestrodze tym, którzy pragnęliby wykreślić zupełnie tłuszcze zwierzęce ze swoich jadłospisów, a także zanim nauka wypowie zdecydowane zdanie na ten temat, warto zapoznać się z przebiegiem takiego oto doświadczenia.

Holenderski uczony, dr Grashuis chciał się przekonać, czy można bezkarnie zastąpić masło, a ściśle mówiąc tłuszcz znajdują- y się w mleku – tłuszczem roślinnym, np. margaryną uzupełnioną ymi witaminami, które występują w maśle (witaminy A, D, C). Doświadczenia swoje ^przeprowadzał na młodych organizmach Cielęta dzielono na dwie grupy: jednej dawano mleko odciąga- le z dodatkiem masła, drugą grupę pojono też mlekiem odciąga- lym, ale z dodatkiem witaminizowanej margaryny. I oto pierwsza rupa cieląt chowanych na mleku z masłem rozwijała się zdrowo normalnie. Natomiast drugiej grupie najwyraźniej margaryna nie łużyła. Cielęta wyglądały o wiele gorzej, ponadto wydalały część largaryny wraz z kałem. A więc ich organizm był pozbawiony ‚!ostatecznej ilości tłuszczu, podawanego w postaci nie przyswajal- lej w całości margaryny. Ponadto pewną cżęść margaryny cielęta /ydalały również przez pory skóry. To znowu fatalnie wpływało a ich owłosienie, powodując wypadanie sierści.

Continue reading

Coś dla panów

Panowie lubią wstępować na „maleńką zakąskę” pod piwo lub pod wódkę. W towarzystwie panów nieraz znajdują się panie a panie zwykle wybierają „coś słodkiego”, a panowie z reguły „coś pikantnego”.

Czy to będzie n& małym przyjęciu w domu, czy gdzieś w restau-racji, można spośród różnych dań wybierać to, co ma mniejszą wartość kaloryczną (o ile się odchudzamy, a nie tuczymy), zamiast tego, co może w niewielkiej nawet porcji zawierać kilkaset kalorii.

Continue reading

Otóż pani Nicole Douillard – Paryżanka – ważyła o 10 kg za dużo. Wobec czego postanowiła się odchudzić. Owszem, straciła te 10 kg po wielu miesiącach diety i… biegania po masażystkach. salach gimnastycznych, kursach jogi, saunach, tańcach itp.

Czując <>ię odchudzona i odmłodzona, bez kompleksu swojej otyłości, postanowiła innym grubaskom ułatwić życie. Założyła piękny ośrodek pod Paryżem, gdzie można się odchudzić właśnie wszystkimi tymi sposobami i metodami, które niegdyś zmusiły panią Nicole do biegania po całym mieście i tracenia mnóstwa czasu.

Continue reading

Cierpisz na anemię – co powinieneś jeść?

Osoby, cierpiące na takie schorzenia, jak anemia powinny zdawać sobie sprawę, że zdrowa dieta jest ich receptą na radzenie sobie z chorobą. Co powinniśmy jeść, gdy cierpimy na anemię? Ze względu na fakt, że anemia wywołana jest niedoborem czerwonych krwinek, powinniśmy włączyć do swojego jadłospisu takie produkty, które spowodują ich rozleglejszą produkcję. Nie da się zaprzeczyć, że bogate w żelazo jest krwiste Continue reading

Cała rzecz w kaloriach

Nasz organizm jest czymś pośrednim pomiędzy wspaniale wyposażonym żywym laboratorium a jakąś skomplikowaną maszyną: wykonującą wiele rozmaitych czynności.

Pracujemy bez przerwy, nawet nic nie robiąc, nawet śpiąc, bo bez przerwy odbywa się w naszym organizmie przemiana materii, której towarzyszy przemiana energii, czyli tzw. metabolizm. Jedne związki chemiczne rozpadają się, inne powstają. Jedna reakcja przebiega po drugiej, ciągły ruch, ciągłe zmiany, ciągła praca i tak wciąż, bez przerwy, w każdej komórce, w każdej tkance, w każdym organie i w całym organizmie przez całe życie.

Continue reading

Długość życia a odżywianie

Jak wiadomo, kobiety żyją dłużej niż mężczyźni. Czy dlatego, że bardziej prawidłowo odżywiają się? Nie tylko. Przyczyn jest więcej, a teorii na ten temat jeszcze więcej. Niemniej to jest fakt.

Fakt statystyczny. Toteż statystyka na ogół nie podaje przeciętne go wieku ludzi, ale średni wiek kobiet i średni wiek mężczyzn. W Dziale Informacji Biblioteki Narodowej długo szukane danych, o które prosiłam, a które określałyby przeciętny wiek ludzi w rozmaitych krajach. W końcu odesłano mnie do Głównego Urzędu Statystycznego. Tam, w bibliotece, również nie mogliśmy znaleźć odpowiednich danych w polskich źródłach. Trzeba było sięgnąć do wielkiej grubej księgi (ostatnie wydanie z 1982 r.) pt. Demographic Yearbook, wydawanej przez Narody Zjednoczone (United Nations) w Nowym Jorku. Ale i tam zabrakło pewnych danych. Nie podawano np. przeciętnego wieku ludzi w Indiach, Chinach, Bangladeszu, Egipcie, Brazylii, Chile i innych, mniej zamożnych krajach. Trudno więc o porównania.

Continue reading

Czy warto włączać grzyby do swojej diety?

Bardzo wiele osób zadaje sobie pytanie, czy grzyby są odpowiednim składnikiem codziennej diety. W okresie letnim i jesiennym są chętnie wykorzystywane jako dodatki do obiadu czy też innych posiłków, jak pizza czy zapiekanki. Grzyby są produktem ciężkostrawnym, dlatego nie powinno się ich podawać małym dzieciom. Dietetycy ostrzegają, że grzyby mogą zagościć w jadłospisie osób dorosłych. Tylko nieliczne gatunki Continue reading

Czym jest bulimia?

Bulimia, zaliczana jest do schorzeń na tle psychicznym, wpływających jednak na nasz organizm. Bulimia zakłada bowiem spożywanie ogromnej ilości pokarmów, które osoba chora później zwraca, zażywając spore ilości środków przeczyszczających lub zmuszając się do wymiotów. Jest to więc przede wszystkim schorzenie, negatywnie wpływające na nawyki żywieniowe, a w rezultacie na cały organizm. Owocuje niedoborem witamin i niezbędnych wartości Continue reading

Dieta w walce z rakiem

Nowotwory stały się obecnie jedną z najczęstszych przyczyn śmiertelności wśród krajów zachodnich po wypadkach na drodze i schorzeniach serca. Warto zdawać sobie sprawę, że także odpowiednia dieta ma znaczny wpływ na minimalizowanie ryzyka występowania raka. Pierwszym krokiem ku poprawie naszego bezpieczeństwa jest zrezygnowanie z nałogów takich, jak alkohol i wyroby tytoniowe. Najnowsze badania wskazują, że na z Continue reading