Kategorie

Budulec

„Druga noga” naszego stołka symbolizuje materiały budulcowe. A budulcem w naszym organizmie jest przede wszystkim białko. Zwykle za mało białkowych pokarmów dajemy dzieciom i młodzieży w czasie, gdy rosną i gdy tego białka najbardziej potrzebują do budowy organizmu. Przy tym białko białku nierówne. Do budowy komórek i tkanek potrzebne są rozmaite białka. Do źródeł białka budulcowego zalicza się białko zwierzęca, a więc wszelkie mięsa, podroby, ryby, drób itp., a także nabiał – mleko, sery, jaja ponadto białko roślinne, którego wartość jest nieco mniejsza od pełnowartościowego białka zwierzęcego. Dużych ilości białka roślinnego dostarczają warzywa strączkowe: groch, fasola, soja, bób, soczewica itp., oraz orzechy włoskie, laskowe, pistacjowe, arachidowe i inne.

Białko – jako podstawowy element życia – znajduje się w każdym żywym organizmie roślinnym i zwierzęcym. Chodzi jednak o to, że czasem jest go procentowo bardzo dużo, a czasem bardzo mało. Ilustruje to następujące zestawienie:

Oczywiście, nie tylko ważna jest ilość, ale i jakość. Otóż, jak wiadomo, mleko zawiera w 100 g zaledwie ok. 3,3 g białka, co w porównaniu np. z grochem, serem twardym lub mięsem jest bardzo mało. A jednak żaden żywieniowiec nie powie nam, że należy codziennie jadać groch, ale każdy nam powie, że powinniśmy koniecznie pić każdego dnia chociaż szklankę mleka. Chodzi tu właśnie o jakość. Białko grochu można, przynajmniej w pewnym stopniu, zastąpić białkiem innych roślin strączkowych lub warzyw.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *