Kategorie

Ile gramów – ile kalorii?

Warto by zapoznać się z poniższą tabelą, która pokazuje wagowo, ile trzeba zjeść różnych produktów, aby uzykać wartość równą 100 kaloriom.

Waga 100-kalorycznej porcji świeżych warzyw jest przeszło 10-krotnie wyższa niż np. pieczywa lub przeszło 50-krotnie wyższa niż np. masła.

Stąd już jasny wniosek, że można zjeść dużo wagowo, a nie przysporzyć organizmowi wielu kalorii, czyli nie utyć – i odwrotnie. Dla łakomczuchów chcących schudnąć – cała więc nadzieja w węglowodanach (tych małokalorycznych). Można się najeść, można nie głodować, a przy tym – systematycznie szczupleć.

Zdumiewająca jest sprawa witamin i soli mineralnych. Takie minimalne ilości odgrywają tak olbrzymią rolę wprost decydują 0 naszym zdrowiu, samopoczuciu, humorze, wyglądzie, ale przede _ wszystkim o naszej odporności na choroby.

Bo żyjemy wśród ciągłego niebezpieczeństwa zarażenia się. Wirusy tylko czyhają na to, aby nas zaatakować. Są tak maleńkie 1 tak wszędobylskie, że właściwie nikt się przed zetknięciem z nimi nie ustrzeże.

A bakterie? Te nie tylko krążą wokół nas – nimi nieomal oddychamy. Ktoś kichnie, kaszlnie, głośniej się zaśmieje i już rozpyla wokoło miliony bakterii lub wirusów.

Dlaczego więc nie chorujemy wszyscy, i to bez przerwy? Dlatego, że jesteśmy uodpornieni że nasze organizmy dają sobie doskonale radę z mnóstwem zarazków że zwalczają je z łatwością. Silny, zdrowy organizm jest odporny na choroby. Ileż to razy cała rodzina, ba, cała instytucja nieomal, przechodzi grypę, anginę, katar czy inne epidemie, tylko niektórzy chodzą bezpieczni, niby posiadacze jakiegoś tajemnego zaklęcia, im tylko wiadomego. Nazywa się ono odpornością (czy pamiętacie, że trzecia noga stoika, symbolizująca funkcje żywności, to „ciała odpornościowe”?). ‘ ,

Biada jednak temu, kto tę odporność utraci. Natychmiast atakują go zarazki. O odporności organizmu ludzkiego nie decyduje ani 400 gramów węglowodanów, ani 40 g tłuszczu, ani ponad 60 g białka, przepisane w dziennej racji pokarmowej, ale tak minimalne ilości, jak ok. 100 mg witamin i ok. 15-20 g soli mineralnych plus 40-50 mg różnych mikroelementów. Ich wielka rola jest zdumiewająca. f

Naturalnie oprócz jedzenia bardzo wiele czynników ma rów nież decydujący wpływ na nasze zdrowie i naszą odporność. Do nich, prócz dziedziczności, należy zaliczyć powietrze, słońce i wodę, a więc przebywanie na świeżym powietrzu, na słońcu i higienę ciała. Poza tym, mimo że wielu lekarzy twierdzi, iż wolą podawać pacjentom witaminy w pigułkach, bo mają kontrolę nad ilością, to jednak każdy lekarz przyzna, że witaminy i sole mineralne dostarczane w naturalnych produktach są lepsze. Dlaczego? Ponieważ są podawane ustrojowi w korzystniejszej formie, bo naturalnej nie sztucznej, nie syntetycznej, ale w powiązaniu z różnymi innymi cennymi składnikami pożywienia.

Trudno jednak byłoby być zdrowym i odpornym, gdyby się łykało tylko witaminy i sole. Jedną z podstawowych Zasad racjo- . nalnego odżywiania jest urozmaicanie pokarmów. Nawet podczas ostrej kuracji odchudzającej nie wolno na dłuższy czas pozbawiać organizmu żadnego z podstawowych składników odżywczych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *