Kategorie

Kochane ziemniaczki!

100 g ziemniaków zawiera 2 g białka roślinnego, ale wartościo-wego, 16 g węglowodanów, 6 mg wapnia, 0,5 mg żelaza, ok. 15 mg witaminy C i po trochu witamin z grupy B i innych oraz rozmaite makro-i mikroelementy. Ponadto ziemniaki są wybitnie żasado- twórcze. Słowem, są bardzo „zdrowe”. Mają jednak sporo związków siarki (190 mg S03), czyli mogą wywoływać wzdęcia, gazy, no

i rozpychają żołądek. Mimo to dość modna była w wielu krajach Europy Zachodniej tzw. kuracja ziemniaczana. Dla osób o wadze w normie, ale bojących się utyć, polecano po 1500 kalorii dziennie, a w tym 1,5 kg ziemniaków. Dla tych, którzy chcą pozbyć się nadwagi, po 1000 kalorii dziennie, w tym 1 kg ziemniaków, czyli około 720 do 800 kalorii trzeba liczyć na ziemniaki, a resztę na inne dodatki, jak np. mleko.

Kurację ziemniaczaną poleca się również wielu osobom z zabu-rzeniami przewodu pokarmowego, ale to już pod opieką lekarską. W takich wypadkach najsroższa dieta przewiduje np. picie samego wywaru z ziemniaków, potem wywaru wraz z przecierem przy polepszaniu się można już podawać nie wywar, a zupę ziemniacza-ną, wreszcie puree itd. aż do wyzdrowienia. Ale nawet osobom, którym nic nie dolega, a chciałyby jednak sobie „oczyścić” przewód pokarmowy, zalecano 800 kalorii dziennie (coś w rodzaju małej głodówki „kartoflanej”, bo w tym 750 g ziemniaków).

Kuracja ziemniaczana nie może trwać zbyt długo, bo brak w niej białka, tłuszczu itd. Niemniej nieraz dawała nadspodziewanie dobre rezultaty i do tej pory cieszy się powodzeniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *