Kategorie

Można prowadzić dietę zupełnie beztłuszczową?

Ale czy takie zmniejszenie ilości spożywanego tłuszczu nie będzie szkodliwe dla zdrowia? Wprost przeciwnie – będzie bardzo korzystne, specjalnie, jeśli chodzi o tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, więc właśnie masło, słoninę, smalec, łój itp.

A może można wprowadzić dietę zupełnie beztłuszczową? Na to pytanie odpowiedź jest kategoryczna: nasz organizm musi otrzymywać pewną dawkę tłuszczu i nie może się bez tłuszczów obyć, o ile ma być zdrowy.

A ile ma ta dawka wynosić? Na to pytanie wciąż trudno jest ustalić pewną odpowiedź. Komisja do Spraw Żywności i Żywienia w USA podaje, że pożywienie dzieci i młodzieży oraz dorosłych, bardzo ciężko fizycznie pracujących, powinno dawać na dobę 30-35% ogólnej, niezbędnej ilości kalorii pochodzenia „tłuszczowego”, tj. różnych produktów zawierających rozmaite tłuszcze dla dorosłych lekko i średnio pracujących 20-25%, czyli 70-90 g na dobę. Komisja ta stwierdza, że trudno podawać ściśle sprecyzowane normy, skoro w organizmie tłuszcz może być syntetyzowany z węglowodanów, a częściowo i z białek.

Niektórzy żywieniowcy przyjmują, że tłuszczu powinno byp w naszym codziennym menu co najmniej 1 g na 1 kg wagi ciała. Wielu słynnych żywieniowców bardzo się różni między sobą w’ wyznaczaniu optymalnych dawek na dobę podają np. od ok. 40 g (we Francji) do ok. 100 g i więcej (w ZSRR) dla dorosłej osoby dziennie. Najdokładniejsze dane opracowano w Związku Radzieckim. Oto one:

Tłuszcz jest najbardziej skoncentrowanym źródłem energii. Dlatego też można go polecać dla kuracji tuczących oraz dla tych, którzy bardzo ciężko pracują fizycznie i wymagają np. 4000-5000 lub więcej kalorii. Gdyby te kalorie miały pochodzić z węglowodanów i białek, ilość produktów musiałaby być bardzo duża wagowo i objętościowo np. 100 g-słoniny wytwarza ok. 720 kalorii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *