Kategorie

Nie do strawienia

Celuloza i wiele innych podobnych składników, obejmowanych ykle wspólną nazwą „błonnik”, w ludzkim organizmie nie mają :>owiednich sobie enzymów. Związki te, wchodzące w skład n komórkowych, mogą być rozłożone i strawione przez różne ibnoustroje (pleśnie*drożdże, bakterie), ale nie przez ustrój Dwieka. Nawet flora bakteryjna naszych kiszek, choć mamy jej mało, nie daje sobie rady z błonnikiem. Dlatego też prawie cały nnik wprowadzony do organizmu zostaje z niego wydalony iz z kałem. „•

Niemniej błonnik jest nam też bardzo potrzebny, pobudza on wiem jelita do ruchu robaczkowego (perystaltyka). Ponadto e uczucie sytości nie tucząc. Ale i tu trzeba zachować umiar, świadczenia wykazały, że nadmiar błonnika może spowodować guńkę.

ako dzienną dawkę błonnika przewiduje się 5-7 gramów lub 3 łyżeczek otrąb pszennych. Najwięcej dostarcza go ciemne :zywo, suche nasiona strączkowe oraz suszone owoce, a także Dce i warzywa świeże. Dość dużo błonnika zawierają jabłka, 1 m.in. ich wspaniałe działanie regulujące wypróżnienia usu- ą zarówno biegunki, jak i zatwardzenia. Dowiedziono też, że nnik zawarty w 3 łyżeczkach otrąb pszennych ratuje przed odami żołądka i jelit lub je leczy, o ile jest spożywany ziennie.

One Response to Nie do strawienia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *