Kategorie

Otyłość chorobowa i prosta – rozwinięcie

Ale wróćmy do naszych czynników. Jednym z.nich jest też czynnik mózgowy. Otóż układ nerwowy ośrodkowy i układ wege-tatywny regulują stopień odkładania się i spalania zmagazynowa-nych tłuszczów. Z kolei metabolizm (przemiana materii) tkankowy zależny jest od impulsów nerwowych wysyłanych przez korę mózgową. Czyli że to czynności tej kory mają wpływ na przemianę materii tłuszczów, a więc i na naszą wagę. To tam zapadają decyzje

o tym, czy mamy już uczucie sytości, czy jeszcze łaknienia. Najmniejsze zaburzenia w funkcjonowaniu kory mózgowej mogą doprowadzać do otyłości.

Niemniej uczeni twierdzą, że kto spożywa mniej niż 20 kalorii na kilogram wagi dziennie – schudnąć musi. Inna sprawa, że gdybyśmy chcieli tracić na wadze dzięki wysiłkom fizycznym, czyli zwiększonemu wydatkowaniu energii i zwiększonemu spalaniu, to wówczas, owszem, stracimy kalorie dzięki wysiłkowi, ale zwrócimy je szybko wskutek wzrostu apetytu. A więc pozostaje nam … racjonalne odżywianie przy powolnej kuracji odchudzającej.

Od czego zależy tycie? Jasne, że od ilości i jakości spożywanych środków spożywczych. Ale także od właściwości indywidualnych danego organizmu. Również od rodzaju pracy, trybu i warunków życia, a między innymi także od wieku. Bo trzeba się odżywiać prawidłowo, uwzględniając wiek oraz wszystkie inne warunki zewnętrzne i wewnętrzne, jakie na nas mają wpływ. Powtórzmy, zasada jest taka: powinno się ważyć tyle, ile się ważyło mając 20-25 lat (o ile w tym czasie nie nękały nas choroby, nie byliśmy otyli, ale w pełni zdrowia).

Jasne, że każdy rodzaj pracy będzie wymagał innego wydatku energetycznego, a wiadomo, że energii dostarcza nam to, co spożywamy.

Praca siedząca, która wiąże się z małym wysiłkiem, czyli małym wydatkiem energetycznym, wymaga zwykle od 2000 do 2500 kalorii na dobę. I te kalorie powinny być dostarczane głównie w formie węglowodanów (warzywa, owoce, kasze, chleb, mąka) oraz w formie białka (mięso, nabiał).

Przy pracy umysłowej należy spożywać jak najmniej tłuszczów. Obciąża ona bowiem komórki nerwowe, mózg, słowem, cały układ nerrwowy wymaga więc węglowodanów, białka i lecytyn.

Praca fizyczna lżejsza wymaga węglowodanów, białka i ograni-czonej ilości tłuszczów. Praca, fizyczna ciężka również będzie wymagała węglowodanów i białka, ale przede wszystkim zwiększonej ilości tłuszczów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *