Kategorie

Wartość tłuszczy

Aby tę ilość kalorii zdobyć w ziemniakach, trzeba by ich zjeść nie 100 g, a ok. 800 g, czyli wartość kaloryczna 10 dkg słoniny odpowiada mniej więcej wartości kalorycznej 80 dkg ugotowanych bez tłuszczu ziemniaków lub ok. 5 kg pomidorów.

Odchudzając się, dobrze jest napełniać żołądek produktami niskokaloryeznymi, aby mieć uczucie sytości, ale się nie tuczyć. Tłuszcze mają dużą wartośść sytną, gdyż hamują czynność wydzlelniczą i ruchową żołądka pokarm przebywa dzięki nim dłużej w żołądku i uczucie łaknienia lub głodu występuje później. Toteż gdybyśmy chcieli nasycać żołądek tylko pozbawionymi tłuszczów pokarmami, nawet w wystarczającej ilości pod względem kalorycznym, to moglibyśmy ciągle odczuwać brak nasycenia, łaknienie, a nawet dokuczliwe uczucie głodu.

Każdy z nas przecież dobrze zna to uczucie. Powiedzmy, że zjedliśmy kilogram czereśni. Zdawałoby się, że powinny one nas dostatecznie nasycić. Tymczasem właśnie po nich mamy dopiero ogromny apetyt, np. na kromkę chleba razowego z njaslem.

To domaganie się organizmu, specjalnie jeśli chodzi o tłuszcz, trzeba odpowiednio regulować. Otyli powinni ograniczać ilość tłuszczu do minimum, chudzi – doprowadzać ją do maksimum.

Nadmiar tłuszczu podawany ludziom, którzy cierpią na brak apetytu, jeszczoi tę resztę apetytu odbiera. Sam widok tłustej jajecznicy lub tłustych „ok” na rosole, grubo posmarowanego chleba, mięsa obrośniętego tłuszczem itp. wzbudza w wielu osobach obrzydzenie. Nawet gdy mieli ochotę coś zjeść, po rzuceniu okiem na podane tlustości tracą apetyt. Tych więc tłustymi daniami nie utuczymy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *